CIASTOTERAPIA
Według Joanny Zwoleńskiej
|
TRADYCJA
-
Odświętność i codzienność
- obrzędy polskie i towarzyszące im formy z ciasta (Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Święta św. Michała, Jerzego i Anny, Zwiastowanie NMP, Święto Zmarłych, Święto Wiosny, dożynki, karnawał …)
- co, kiedy i jak robią inni (ciasto obrzędowe: Austria, Hiszpania, Szwajcaria, Niemcy, Rosja, Ukraina, Meksyk, Włochy, Serbia)
ZABAWA
- Pyszne prezenciki i smakołyki
- formy płaskie i przestrzenne
- krążki i wałeczki
- odwzorowywanie i kreatywne działanie Święto Zmarłych
- Różne rodzaje ciast ,różne techniki
- ciasto drożdżowe
- ciasto razowe
- ciasto martwe
- 3. Zabawy z ciastem i z wykorzystaniem rekwizytów (foremki plastikowe i żelazne, przetaki i miski, wykałaczki i pióra itp.)
- 4. Zabawy w rozpoznawanie smaków, zapachów, ciężarów, faktur, form itp.
TERAPIA
- Integracja zmysłów (dotyk, smak, węch, wzrok, słuch, propriocepcja, równowaga)
- Doskonalenie integracji ręka-ręka, ręka-oko, ręka-ucho-oko
- Techniki wyrabiania i formowania ciasta jako wspieranie rozwoju motoryki precyzyjnej i obniżania napięcia mięśniowego
- Pieczenie ciasta jako przykład planowego, zorganizowanego , konsekwentnego zrealizowanego procesu i strategii działania
- Rozwijanie uważności i koncentracji w pracy i eksperymentalnej zabawie z wykorzystaniem ciasta
- Dla kogo co, czyli zabawy dla dzieci agresywnych, nadpobudliwych ruchowo, wycofanych, dyslektycznych, dysgraficznych.
SKIEROWANE DO
|
CELE CIASTOTERAPII
|
|
- psychologów, pedagogów, reedukatorów, nauczycieli i innych osób pracujących
na rzecz dzieci (także specjalnej troski) i młodzieży z trudnościami w
uczeniu się, np. dysleksją, dysgrafią, trudnościami z koncentracją uwagi,
brakiem motywacji do nauki, nadpobudliwością itp.
- terapeutów pracujących z osobami dorosłymi (np. w różnych grupach wsparcia)
|
integracja zmysłów; wspieranie rozwoju motoryki precyzyjnej; obniżanie napięcia mięśniowego; pieczenie ciasta jako przykład planowego, zorganizowanego , konsekwentnego realizowania procesu i strategii działania; rozwijanie uważności i koncentracji w pracy i eksperymentalnej zabawie z wykorzystaniem ciasta; zabawy dla dzieci agresywnych, nadpobudliwych ruchowo, wycofanych, dyslektycznych, dysgraficznych.
|
|